diumenge, 18 d’agost del 2013

Dinamarca, Hej!

A l'anterior article vam parlar sobre la mobilitat en general a Dinamarca amb la bicicleta. Aquest us parlarà de la ruta que vam fer cap al nord de Copenhague. Us recordo que la capital està situada a l'illa de Sjaeland, i que després de diverses opcions, vam seguir les recomanacions del camí del nord. No és una ruta gaire llarga, ens dirigíem a la ciutat de Helsingor, i d'allà teníem l'opció de girar cap a Hillerod al sudoest, i retornar a la capital. Així ho vam fer, i vam sortir de Copenhague després de pedalar força quilòmetres per l'abast de l'àrea residencial. El problema gros no era la circulació, sinó trobar la sortida correcta per la manca de senyalització. Preguntant, vam poder sortir per Lingby, i arribar-nos al llac de Fureso. Allà vam banyar-nos a Frederiksdal, una zona de platja no massa concorreguda, envoltada de bosc i amb una aigua fresca i neta. Un plaer aprofitant uns dies de força bon temps que vam tenir. D'allà vam enfilar per Virum per anar a buscar la costa al poble de Skodsborg. Vam trobar més moviment per ser l'època estival i una zona més turística.
La ruta 9 ja ens resseguia la costa, de vegades al costat de la carretera, de vegades pel camí del bosc adjacent. A la dreta es podia veure sense problema la costa de Suècia, a l'altra banda de l'estret d'Oresund. La costa estava força cuidada, amb cases no gaire altes, i que acostumen a tenir un pont de fusta per anar a banyar-se al mar. Fins més al nord, no trobarem les platges d'una sorra blanca suau i molt agradable de trepitjar. A mitja tarda ja èrem a Helsingor, una ciutat encantadora, amb el port que enllaça contínuament amb Helsingborg de Suècia mitjançant grans ferris. Val la pena passejar-s'hi, i gaudir del centre, i del seu port, amb una magnífica biblioteca. L'altre centre de la ciutat és el castell de Kronborg. Potser a alguns els sonarà el nom d'Elsinor. Aquest és el nom anglès de la ciutat, doncs allà Shakespeare va ambientar el seu famós Hamlet. Podeu fer-vos una foto treient el cap per un forat a la imatge recitadora d'un "To be or not to be". És un bonic castell d'estil renaixentista, amb les parets de totxana i amb cúpules i teulats de color verd, agombolats per fosats i talussos defensius. La posta de sol va ser molt maca i es reflexava en les seves parets ataronjades.
A l'endemà vam anar a la platja de Hornbaek, on a més de la bona sorra vam trobar una aigua gens glaçada, amb algues i molt neta. Unes platges espaioses, i una mar tranquila que arribava fins al genoll per baixar després cap al mar més fondo.
Al tercer dia agafàvem la bicicleta cap a Hillerod. Era el vértex triangular de la nostra ruta, que passava per Fredensborg, on es troba el castell i residència reial d'estil més aviat barroc anant cap el neoclàssic, envoltat de bonics jardins. Vam donar un cop d'ull, i vam continuar cap a  Hillerod per trobar allotjament i descansar. Aquesta ciutat fa de centre comercial de la regió, tocant al llac d'Esrum. Més moderna, però que té un centre agradable amb un petit llac que envolta el magnífic castell-palau de Frederiksborg. Semblant al de Helsingor, d'estil renaixentista i barroc, allotja un gran museu històric i unes sales fantàstiques. A més de visitar el museu, vam poder anar al bosc de Gribskov, a la riba oest del llac d'Esrum, un parc natural amb un bosc impressionant, amb camins per poder anar a peu i en bicicleta. El viatge per l'interior del país s'acabava, i vam retornar per una altra ruta senyalitzada, la 31, cap a Copenhague. Tot i punxar una roda, vam fer camí fins a la capital. En un camping vam trobar una parella molt amable que ens van ajudar desinteressadment. Malgrat una mica de cansament, vam deixar enrera l'estació de tren de Farum, passant per l'altra riba del llac Fureso.
Podeu repassar l'àlbum de fotos, però aquí us poso una fotografia diferent: es tracta de la família real danesa, emparentada amb totes les d'Europa. Com podeu veure, si agafeu la bicicleta us sentireu tant orgullosos com aquestos prínceps del segle passat.