diumenge, 1 de desembre del 2013

Por de Què?

Por d'admetre un dia que el mode de transport amb bicicleta és una alternativa real al tràfic motoritzat.
Por d'acceptar que amb la realització d'infraestructures coherents la utilització de la bicicleta com a forma de desplaçament aniria pujant de manera constant. Por d'acceptar un dia que és aberrant utilitzar un vehicle motoritzat, encara que sigui elèctric, de com a mínim 1500 quilos per fer un trajecte de menys de 5 quilòmetres, si un giny de 15 kg pot fer el mateix servei gairebé sense desgast (malbaratament d'energia, pol.lució, soroll, acaparament de l'espai, accidents).
Por d'admetre que lo "tot motoritzat" és una de les causes que redueixen la qualitat de vida ( reducció del comerç de proximitat, pol.lució, soroll, etc...) Por d'acceptar un dia que les inversions en els projectes d'infraestructures en favor de la mobilitat suau aporten, a curt i mig termini, més que el seu cost. En efecte, la manca d'exercici mata, i els desplaçaments a peu i en bicicleta són dels mitjans més eficaços contra les malalties de la civilització i contribueixen a rebaixar la despesa pública de la sanitat pública.
Por d'entendre que les grans inversions en infraestructures per a la circulació motoritzada particular amaguen el malbaratament (no en generen benefici). Por d'admetre un dia que el turisme en bicicleta constitueix una aportació econòmica gens menyspreable i crea un valor afegit benvingut en el sector del lleure. Por de no ser reelegit per haver pres decisions anomenades "impopulars", marginant les actituds d'aquells que reivindiquen una plaça d'aparcament davant de cada casa.
Hi ha qui pretenen un  canvi en el repartiment de la mobilitat d'un 25% de desplaçaments a peu i amb bicicleta cap allà el 2020... Sí, es  pot! Amb la condició de no tenir pas por! Mentre que la planificació i la realització d'infraestructures afavorint la mobilitat suau no estiguin fetes de manera sistemàtica i coherent per tot els responsables, les declaracions d'intencions no deixaran de ser paraules buides. I mentre no s'accepti que les mitges tintes per no sentir-se dir que no es fa res per a la mobilitat suau, permet als fanàtics de lo "tot motoritzat" continuar dient que el mobilitat amb bicicleta no funciona gaire.
He traduït aquesta editorial publicada per la revista LVI-Info, Lëtzebuerguer Vëlos-Initiativ, de Luxemburg, de primers del 2013 que va arribar al local d'Amics de la Bici per la seva actualitat. No cal que us digui que aprofito l'avinentesa de l'aprovació de la reforma de la Ley de Transito del Estado Español. Ja ho sabeu, com diu el poble "De Ponent, ni vent ni gent"!

Sergi

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada