Aquest mes de juny ha arribat a Catalunya el documental "Bicicletes Versus Cotxes". S'ha projectat a Barcelona, entre d'altres llocs. La gent de Bicibaix vam poder anar a Sant Feliu de Llobregat a la sala CineBaix aquest dissabte 13 de juny al vespre. Al final es va fer un petit col.loqui amb Ricard Riol de la PTP. Alguns van anar en bicicleta, que van poder aparcar dins del vestíbul, per gentilesa del cine, que a més oferia crispetes de franc. Altres vam arribar en cotxe, es pot dir, compartit, és clar.
El documental dura una hora i mitja, està prou ben fet, de factura sòbria, tot i que de vegades es fa una mica llarg per a la gent que ja estem al cas del tema que tracta. El títol vol plantejar el documental com un cas judicial, amb dos oponents, bicicletes contra cotxes. D'aquesta manera es vol mostrar la tensió dramàtica pels conflictes que es presenten cada dia als nostres carrers, en l'àmbit de la mobilitat. Això podem fer pedagogia del tema de la bicicleta entre la gent del carrer, i en aquest sentit és força divulgatiu.
Malgrat que de vegades cau en uns quants tòpics. Com el del taxista de Copenhague, per exemple. La rivalitat entre el taxista i el ciclista es fa palesa, però no anem més enllà. És el problema del maniqueisme, o de les falses dualitats. El taxista, i tots els taxistes, s'haurien d'adonar que la gent que va en bicicleta evita els monumentals embussos que es produeixen en les ciutats i megalòpolis del nostre món. Facilitant la circulació del transport en superfície. Precisament, la majoria de gent que va en bicicleta no té un vehicle privat, i per tant, són els potencials clients del taxista. No ho seran pas la gent que té un vehicle privat qui agafarà un taxi.
Malgrat que de vegades cau en uns quants tòpics. Com el del taxista de Copenhague, per exemple. La rivalitat entre el taxista i el ciclista es fa palesa, però no anem més enllà. És el problema del maniqueisme, o de les falses dualitats. El taxista, i tots els taxistes, s'haurien d'adonar que la gent que va en bicicleta evita els monumentals embussos que es produeixen en les ciutats i megalòpolis del nostre món. Facilitant la circulació del transport en superfície. Precisament, la majoria de gent que va en bicicleta no té un vehicle privat, i per tant, són els potencials clients del taxista. No ho seran pas la gent que té un vehicle privat qui agafarà un taxi.
Durant el torn de preguntes finals vam rebre l'anunci positiu d'un nou gual que es farà al Llobregat, entre Sant Vicenç dels Horts i Molins de Rei, previst per a l'any 2016. Tot i que no és una solució ideal, ajudarà a la interconnexió entre les dues ribes.
L'experiència i els coneixements apresos durant aquestos anys ens han fet veure que cal una aproximació global de la mobilitat actual. Cal tenir en compte tots els mitjans de transport, i a tots els usuaris de la via pública, per solucionar els greus problemes generats pel vehicle privat, el qual ha esdevingut el càncer de la nostra societat. Canviant l'esquema cultural i compartint el cotxe aconseguiríem tenir una gran part resolta. Certament existeixen tendències o etiquetes polítiques sobre l'ús de la bicicleta, però crec que això perverteix el debat i desvia l'atenció de l'objectiu de millorar la mobilitat.
En fi, el documental és bo per a poder encetar o il.lustrar un bon debat sobre aquest tema. Per desgràcia, som conscients que el diàleg avui dia és d'un nivell qualitatiu pobre, quan no està rebaixat a les escombraries dels programes de safareig, on dir-los que criden com a verduleres seria encara fer-los un honor. No tinguem por. Cal fer molta pedagogia, però el millor exemple sempre serà anar a peu i en bicicleta.