Aquest diumenge, 16 de novembre, s'ha celebrat el Dia Mundial de les Víctimes d'Accidents de Trànsit. És un dia de record per a tots els morts i ferits pel trànsit de vehicles. I de la mateixa manera que el dia de Sant Cristòfol consciencia prèviament a tots els conductors en una conducció més responsable, aquest Dia Mundial ens fa pensar en conseqüències negatives per a les persones. I d'això, no hi ha gairebé ningú que no hi hagi passat per aquest trauma, ni que sigui de refiló.
Sabem que els conductors tenen el volant a les seves mans, però no tot depèn d'ells. Les modificacions en les lleis de circulació a l'estat espanyol estan acostant-nos a un nivell de respecte vial europeu. Però encara queda molta feina a fer. Sobretot en altres factors aliens al conductor. Em refereixo a unes infraestructures adients i ben dissenyades, on la responsabilitat dels enginyers i dels polítics és més evident. Aquí tenim una assignatura pendent, ja que malgrat moltes declaracions i convenis signats, els dissenys viaris donen preferència al vehicle a motor respecte a vianants i ciclistes. No només als carrers, sinó també a les carreteres. Independentment de la titularitat d'un carrer o d'una carretera, és a dir, a càrrec de qui és el seu encarregat, ens trobem amb alguns exemples negatius en el Baix Llobregat.
Un d'ells seria a Santa Coloma de Cervelló, on el disseny de la rotonda de la carretera impedeix l'accés natural dels vianants a l'estació de la Colònia Güell. Cada vegada que una persona vol anar a l'estació ha de triar entre seguir el seu camí recte, per la cantonada de la rotonda, o fer una volta de dos cents metres per passar pel pas de vianants semaforitzat més avall. I el problema, és a dir, el risc d'accidents s'ha creat perquè la rotonda està pensada donant prioritat als cotxes. En aquest cas, la solució més lògica hagués estat fer un vial soterrat, o bé, per als cotxes, o bé per als vianants. Cap de les dues coses s'ha fet, i aquí rau el problema per als més febles. Un altre exemple, a Sant Boi mateix, seria la rotonda de la Ronda Sant Ramon, entre el parc de la Muntanyeta i els Canons. Quan es va remodelar la rotonda, es va donar prioritat als vehicles, tot i ser en una trama urbana, i es va anul.lar el pas de vianants que existia per poder passar entre el parc i el carrer Aragó! Ara cal fer una volta de tres cents metres si es vol passar pel pas de vianants més proper, o baixar a cinc centes metres, a la Riera Basté. Per aquest motiu, els veïns de Canons van reivindicar la construcció d'una passarel·la elevada, que no s'ha fet pas, ni sembla que es farŕ. I tot això ho dic, malgrat que en algunes coses s'ha millorat. L'aprovació del Pla de Mobilitat i la Declaració d'Amsterdam a Sant Boi, així com altres actuacions en l'àmbit de la mobilitat, han valgut un Premi Europeu de Seguretat Vial al seu ajuntament. Però encara queden molts problemes existents per solucionar, i desitjaríem que no se'n generessin altres de nous, quan ja sabem que cal donar prioritat a les persones davant dels vehicles.
Un d'ells seria a Santa Coloma de Cervelló, on el disseny de la rotonda de la carretera impedeix l'accés natural dels vianants a l'estació de la Colònia Güell. Cada vegada que una persona vol anar a l'estació ha de triar entre seguir el seu camí recte, per la cantonada de la rotonda, o fer una volta de dos cents metres per passar pel pas de vianants semaforitzat més avall. I el problema, és a dir, el risc d'accidents s'ha creat perquè la rotonda està pensada donant prioritat als cotxes. En aquest cas, la solució més lògica hagués estat fer un vial soterrat, o bé, per als cotxes, o bé per als vianants. Cap de les dues coses s'ha fet, i aquí rau el problema per als més febles. Un altre exemple, a Sant Boi mateix, seria la rotonda de la Ronda Sant Ramon, entre el parc de la Muntanyeta i els Canons. Quan es va remodelar la rotonda, es va donar prioritat als vehicles, tot i ser en una trama urbana, i es va anul.lar el pas de vianants que existia per poder passar entre el parc i el carrer Aragó! Ara cal fer una volta de tres cents metres si es vol passar pel pas de vianants més proper, o baixar a cinc centes metres, a la Riera Basté. Per aquest motiu, els veïns de Canons van reivindicar la construcció d'una passarel·la elevada, que no s'ha fet pas, ni sembla que es farŕ. I tot això ho dic, malgrat que en algunes coses s'ha millorat. L'aprovació del Pla de Mobilitat i la Declaració d'Amsterdam a Sant Boi, així com altres actuacions en l'àmbit de la mobilitat, han valgut un Premi Europeu de Seguretat Vial al seu ajuntament. Però encara queden molts problemes existents per solucionar, i desitjaríem que no se'n generessin altres de nous, quan ja sabem que cal donar prioritat a les persones davant dels vehicles.
Sergi Turiella
President de Bicibaix.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada