dimarts, 12 d’abril del 2022

LLEIDA A PEDAL, AMUNT I AVALL

Després del Congrés de la Bicicleta de Lleida, que es va fer l'any 2010, sembla que algunes coses es belluguen de debò per les terres de Ponent. Pel que fa a la bicicleta, i a la mobilitat. Encetem la segona dècada del nou segle. S'han posat les bases, però cal anar fent créixer aquest camp. I polir moltes coses, que cal fer-les millor. A Girona l'exemple de les Vies Verdes ha servit d'eix, al seu voltant s'ha desenvolupat el cicloturisme. O de pol esportiu que va atreure Lance Armstrong i va consolidar allà el ciclisme de carretera. Cal observar els punts forts, però prendre nota dels dolents per intentar evitar-los. Alguns són determinats pels elements físics i locals. Però els obstacles més grans continuen sent les legislacions de trànsit, i la violència viària. 

Com que l'estadi actual del turisme a Girona ja està prou madur, aquest 2022 és el moment d'estendre aquest recurs econòmic a les terres de Ponent. Desestacionalitzar l'oferta és molt important per Lleida. Per una banda, tenim tota la plana, i la depressió central, que ens ofereixen unes primaveres de postal. Per altra tenim la part de la muntanya, que atreu sobretot a la gent de BTT. Com ha estat sempre, les artèries vitals són els rius. I al seu redós, les línies de tren, amb el suport dels autobusos, que permeten una intermodalitat real, tot i que cal millorar els horaris dels transports. 

Durant el Congrés de Lleida es va parlar i tractar de molts temes que ara estan en marxa. Ja es va fer l'accés al Parc de la Mitjana i es va endreçar la ciutat. Es va presentar el llibre de les rutes que podien fer-se des del Tren dels Llacs, és a dir, la Línia de la Pobla. Però també els eixos de rutes cicloturistes que travessarien el territori. Com la consolidació de la ruta del Canal d'Urgell, i els estanys d'Ivars. I enguany s'ha acabat de presentar la ruta del Sió. Tot i això, cal destacar que amb prou seny s'ha avisat que cal arranjar i millorar la seguretat de la ruta amb diferents accions fins a finals d'any. Està bé tenir esment, perquè esdevingui una ruta familiar. Fins que no està ben acabada, serà una ruta aventurera, com passa encara amb la TransCatalunya. Qui vulgui ja anirà a buscar lo Tamarro.

Els agents són un altre dels elements principals. Parlem de la informació turística. És un goig trobar una guia de BTT i Cicloturisme a l'oficina de turisme de Lleida, davant de l'estació de Renfe. També ens van donar una guia amb els Camins de l'Urgell a Peu i amb Btt. Ara falta que quan surtis de l'estació de tren, trobem els senyals per poder agafar la via que ens porti Segre amunt, fins a Balaguer i Sant Llorenç de Montgai, abans de tornar a agafar el tren per creuar els embassaments. És una manera de consolidar la marca d'Ara Lleida. També serà un revulsiu per al sector hoteler, on marques com Bett&Bike, o Bike Friendly encara s'han de difondre més.

Les associacions d'usuaris de la bicicleta han treballat molt per poder arrelar aquest mitjà de transport al país. Altres entitats s'hi han anat afegint. Ara que estan de moda les bicicletes gravel, el Cyclocat ha obert camí amb la difusió de la ruta Cervera-Lleida. Però també cal valorar el paper dels Centres BTT. O els projectes per estendre els camins a peu i en bicicleta pel Pallars, per exemple, a la vora de la Noguera. En aquest sentit, no ens podem adormir, que no passi com amb la Cerdanya, que han viscut de les segones residències, i quan volen promoure el turisme sostenible, no tenen cap xarxa que connecti les poblacions de la comarca com cal. És temps d'agafar el nostre cavall de ferro per enfilar el camí del Far West. Les bicis també "Som de l'Oest", com diu lo Pardal Roquer.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada