diumenge, 18 de desembre del 2011

Els Usatges de la Bicicleta

Molta gent es queixa d'alguns problemes creats per la circulació de les bicicletes, cal preguntar-se què n'hi ha de veritat i que n'hi ha de mentida? Fa més de 30 anys, quan es va crear Amics de la Bici a Barcelona, la bicicleta no era cap problema per a la circulació. Senzillament perquè havia estat arraconada i el franquisme l'havia convertit en residual, i vinculada a la misèria de la post-guerra. Curiosament d'una guerra que ells havien guanyat, i aquesta "autarquia" que volien reconvertir amb el desenvolupament industrial dels anys 60.
Un desenvolupament del qual es van penjar la medalla, i que neixia dels acords amb els Estats Units als anys 50 amb la cessió de les bases, i la tan pregonada sobirania "española". Aquesta vinculació política va fer que la promoció de la bicicleta anés lligada a l'ecologisme, i que aquest es lliguès a partits d'esquerra. Tot i que aquest vincle polític no s'havia produït a la resta d'Europa, on la bicicleta estava contemplada com un vehicle més.  I de fet, on sempre havia estat respectada i utilitzada. No en va, a Alemanya les classes d'educació viària ensenyaven a circular pel carrer en aquest vehicle. Els bons conductors de cotxe aprenien a ser-ho en bicicleta. En tot cas, sempre podia haver-hi conflicte d'interessos, més econòmics que no pas polítics. 

La feina feta per Amics de la Bici va donar els seus fruits a partir dels anys noranta a tot Catalunya. Les ciutats presentaven problemes molt greus de circulació de cotxes, que no podia absorvir el metro, després de treure els tramvies, i ja es veia que la bicicleta era una bona medicina. També gràcies al triomf de la BTT a Catalunya com a esport, i a l'arribada massiva de turistes, els quals aportaven una nova perspectiva a la mobilitat urbana. Aleshores la celebració del Congrés Velocity a Barcelona el 1997 va marcar una fita, i va consolidar l'ús de la bicicleta. Aquesta va haver de passar per sobre de la manca d'infraestructues adients, de compartir l'espai i fer-se un lloc, de fer molta pedagogia i promoció, no només davant dels usuaris sinó també davant de les administracions. Però moltes vegades les peticions i campanyes fetes no han tingut un diàleg d'igual a igual. 

Cal tenir en compte que la legislació estatal, i les municipals, quan n'hi ha, continuen jerarquitzant els vehicles, i donant prioritat al cotxe per davant de bicicletes i vianants. S'ha guanyat molt aquestos anys, però a nivell social també s'han perdut moltes oportunitats de millorar aquesta convivència. Amics de la Bici sempre s'ha oposat al carril bici sobre la vorera de la Diagonal: des del principi ha reclamat fer servir els laterals, cosa que molta gent no vol sentir. Com també van ser dels primers que van impulsar un manifest per a una educació viària i una circulació respectuosa envers els vianants. 

Des del món de la bicicleta, i com a usuaris, tenim molt clar que l'ús de la bicicleta comporta una circulació diferent d'altres vehicles, i que presenta uns costums que s'han posat per escrit en uns consells o usatges. Aquestos consells no han estat recollits en les normes de circulació oficials:  molt parcialment, o bé sense estar discutides en igualtat de condicions. Per això, afirmo que aquestos consells que recullen els costums i els usos de la bicicleta són precisament font de dret. I aquest orígen del dret rau en la responsabilitat de les persones com a creadores de normes consuetudinàries, envers la fossilització que presenta la codificació dels drets administratius vigents. Són els usatges de la bicicleta, que formen part dels nostres drets com a ciutadans lliures. Així ho creiem, i així intentem fer-ho també des de Bicibaix.

Sergi

2 comentaris:

  1. Hi han persones que fan un mal ús de les bicicletes. No respecten els semàfors; ciculen en grups per la carretera dificultant la circulació dels demés vehicles; no porten llums en hores nocturnes, etc.

    ResponElimina
  2. Per això mateix, ja fa anys que s'han demanat més educació viària des de l'escola, i que els venedors hagin de vendre les bicicletes equipades! Sempre hi ha un 10 per cent de gent que es passa de la ratlla, però cal que us llegiu bé el post, no trobeu?

    ResponElimina