El nom d'Albi, escampat històricament per l'adjectiu religiós d'albigesos, avui transmet la pau força provinciana d'una capital del departament francès del Tarn. L'esplendor i riquesa van passar fa segles, però aquesta ciutat ha sabut conservar el seu casc antic. La situació geogràfica i la companyia del riu Tarn que la banya han ajudat a preservar l'altivesa del conjunt monumental medieval. La gran ciutat s'ha quedat a una hora de viatge, a Tolosa.
Des de Catalunya podem arribar-nos-hi amb tren, fins a Tolosa, i d'allà agafar un regional. Tot i la millora del TGV, tenim unes quantes hores de viatge. La xarxa de busos i trens no està malament, però veiem que el servei es va reduint, tant pel que fa a les vies com a les freqüències. Per l'associació de bicicletes de Carcassona, ens assabentem que s'està fent un congrés de Vies Verdes a França. Per als amics del tren no són gaires bones notícies, i potser per als ciclistes és una millora. És més, es preveu un gran tancament de línies ferroviàries a l'estat francès. La decadència del qual es pot mesurar per la reducció relativa del transport públic respecte al transport privat: vehicles motoritzats i transport per carretera. La pobresa al Midi francès, una Occitània depenent del nord, es pot veure pel gran nombre de cotxes circulant. Amb això vull dir que no existeixen mitjans de transport alternatius. Aleshores anar a peu o en bicicleta, es torna desagradable quan passeges per algunes ciutats. Fins i tot les que mantenen un cuidat centre històric com la mateixa Albi.
Hem de buscar espais oberts als camps o a les ribes del rius que envolten les ciutats, i camins que permeten una circulació més tranquila, tenint en compte el gran respecte envers vianants i ciclistes per part dels conductors de cotxes. Com a exemple, s'ha fet una fantàstica via verda que va d'Albi fins a Castres, aprofitant l'antic tren que les relligava per paisatge plens de camps esponerosos, la gran riquesa que sustenta el país. Per arribar a l'entrada, cal caminar quatre quilòmetres des del centre, o agafar un cotxe...!!! El tros de via morta està disponible per urbanitzar-se quan convingui....
Caldria potser tornar al tipus de construcció medieval que s'agombolava als turons, amb un exemple magnífic del poble de Cordas, que us recomano visitar. Per sort, el senderisme i el cicloturisme atreu gent, i es van obrint camins i rutes senyalitzades de mica en mica. El Tarn i Albi són una bona opció per visitar-los si teniu una bona setmana llarga de vacances. I si ho feu amb temps, llogar unes bicicletes com cal a la mateixa ciutat. Trobareu un llibret amb el títol del "Tarn a Velo" prou ben editat sobre rutes en bicicleta, per nosaltres les més interessants són les vies verdes i les velorutes marcades. Podeu donar un cop d'ull al recull de fotos que vam fer per aquesta bonica regió.
Sergi
Associació per a la Promoció de la Bicicleta i Defensa dels seus Usuaris a la comarca del Baix Llobregat
dimecres, 24 de setembre del 2014
dimarts, 9 de setembre del 2014
ÚLTIMES NOTÍCIES SOBRE LA BICICLETA
11A PASSEJADA EN BICICLETA - 28 DE SETEMBRE
Dintre dels actes de la propera celebració de la Setmana de la Mobilitat Sostenible i Segura 2014, s’inscriu la 11ena Passejada Popular en bicicleta, que consisteix en recórrer un itinerari fixat des del municipi de l’Hospitalet de Llobregat fins a Sant Feliu de Llobregat, tot passant pels municipis d’Esplugues de Llobregat, Sant Just Desvern, Cornellà de Llobregat i Sant Joan Despí.
Els participants del municipi de Sant Boi de Llobregat conflueixen amb la resta de participants a l’alçada del terme municipal de Sant Joan Despí, passant pel nou gual del Riu Llobregat. Si les condicions de cabal del riu no ens ho permet ACA (agencia Catalana del Aigua) el punt de connexió serà el de anys anteriors per Cronellà de Llobregat.
La data de realització d’aquesta activitat està prevista pel diumenge dia 28 de setembre de 2014 entre les 10:00 i 14:30hPunt de trobada a Sant Boi en Plaça Catalunya a les 10:00h. És una passejada en bicicleta amb caire popular i sense ànim de competició.
ALTRES NOTÍCIES SOBRE LA BICICLETA:
L'ajuntament de Barcelona impulsa un nou sistema de bicicleta públic, Bicing, complementari al que ja existeix però ara elèctric per fer més eficaç el seu ús en les pujades. Aquest sistema funcionarà com a prova pilot a partir de desembre d'enguany. Vegeu el video on s'expliquen més detalls d'aquesta nova iniciativa:
http://www.tv3.cat/3alacarta/#/videos/5176693
I, en el món musical del nostre país, de tant en tant surten cançons que fan referència a la bicicleta com aquesta:
Marta
dimarts, 8 de juliol del 2014
II UNIVERSITAT POPULAR DE LA BICICLETA
Del 17 al 20 de juliol tindrà lloc la II UNIVERSITAT POPULAR DE LA BICICLETA a la ciutat de Montcada i Reixac. Animen tothom que hi participi. Per als socis i sòcies de Bici Baix Llobregat, Amics de la Bici i dels grups integrats a la CCUB hi ha descomptes importants. A la resta, igualment teniu l'oportunitat d'assistir a ponències i de fer tallers de formació al voltant del tema de la bicicleta. També els nostres companys i socis de la Biciescola d'Adults al Baix Llobregat, Tona, Martí i Ignacio faran un taller per formar professionals d'ensenyar a circular amb bicicleta a persones adultes.
Informació: http://unibici.cat/
diumenge, 6 de juliol del 2014
LA BICICLETA ÉS MÉS QUE UN ESPORT
Aquestes setmanes s'ha estat jugant el campionat mundial de futbol al Brasil, un dels exponents més destacats de l'esport com a fenòmen de masses. Aquesta competició té un abast molt gran, però això no impedeix que a cada lloc es vegi o visqui de manera diferent. També està a punt de començar el Giro, Tour de France, i altres competicions lligades al món de la bicicleta. Fins i tot, qualsevol pedalada popular es qualifica d'esportiva. La pregunta que em faig és: la bicicleta, podem considerar-la només com un esport?. Per a molta gent, només es veu des d'un punt de vista esportiu, sigui de carretera o btt, especialment a l'estat espanyol. Els que fem servir la bicicleta per altres usos que no són esportius, sabem que és més que un esport. És un transport.
Enguany, al Prat de Llobregat, es va fer la presentació del llibre "Cicloturisme tranquil" en un acte organitzat per l'Ajuntament, i la seva oficina de la Porta del Delta, que promou amb molt d'encert els valors naturals del Delta del riu. Evidentment, a més d'anar a peu, un altre mitjà per conéixer com cal el delta, és la bicicleta. Però és un mitjà de transport, no ho oblidem. En aquestos casos, estem circulant per un espai natural. I de cap de les maneres, estem fent esport. Si rellegim el títol del llibre, ens adonarem que parlar de cicloturisme "tranquil" és un pleonasme, una redundància, per a molts de nosaltres. Per què els autors han afegit aquest adjectiu al substantiu? Doncs perquè a l'estat espanyol, el concepte de cicloturisme ha estat alterat i apropiat per les Federacions de Ciclisme Esportiu, pervertint el seu sentit, que no és aquest a nivell europeu. Per això, hi ha tants problemes quan la Federació Catalana organitza la Marxa Cicloturista de Barcelona a Sitges cada any. Els participants esportius la converteixen en una cursa, i les famílies poc avesades es troben penjades al final d'un pelotó, on el fet més important no és participar-hi, sinó ser el primer en creuar la meta!
Com que l'esport s'ha convertit en una vàlvula d'escapament social, on s'aboca l'adrenalina acumulada durant una setmana laboral frustrant, alguns esportistes fan com si estiguessin en una competició, i alguns d'ells s'obliden del "fair play", per no parlar del respecte envers altres persones que comparteixen el mateix terreny. Això provoca conflictes, i lluites d'interessos egoistes. Sigui a la ciutat o al camp, al carrer o a la carretera. Una persona em va demanar què es podia fer davant de la saturació de gent en el tram del riu Llobregat, entre Sant Boi i el Prat, on caminadors i ciclistes comparteixen el camí, i on el risc d'accidents ha augmentat per les velocitats i comportaments poc cívics d'alguns d'ells. Estava preocupat com a defensor del medi ambient, però li vaig argumentar que no era un problema d'aquest àmbit, ni tampoc un problema de mobilitat, és a dir, de desplaçaments entre poblacions. Senzillament, és el problema de fer esport de competició en un espai al qual no s'adiu de fer-ne. I els màxims responsables de trobar una solució són precisament l'administració pública dedicada als esports: regidories municipals, de diputacions i consells comarcals, de l'autonomia i de l'estat. Precisament, un dels camps de l'administració on s'aboquen més diners públics, aposto que molts més que a cultura!. Com és que no fan pedagogia entre els associats a clubs esportius, siguin de carretera o btt, per exemple? Com és que la gent es pot federar, o no, sense tenir en compte si estan preparats o no? Aquestes energies ben canalitzades servirien per millorar la prevenció d'accidents i la seguretat per tot arreu.
Evidentment, una altra cosa a millorar seria la seguretat a les carreteres, ampliant l'espai per anar a peu i en bicicleta, i reduint l'espai per als vehicles motoritzats. Allà on precisament hi van els ciclistes de carretera, i on la Federació de Ciclisme actua confiant en la sort, i resignant-se a la fatalitat i el destí de cada persona. Com que el destí no està escrit, sí que podem afirmar que és una irresponsabilitat i una deixadesa que després de trenta anys de teòrica democràcia, els interessos dels més forts passen per davant dels més febles. I en aquest camp, el ministerio de Fomento, i Obres Públiques, a més de la Conselleria de Política Territorial de l'autonomia, són els responsables del desgavell per la manca de camins segurs entre cada poble.
Els usuaris de la bicicleta sabem que té les seves limitacions, que no pot fer-se una idealització del seu paper . Per això, tampoc no podem acceptar que molts dels problemes de civisme es plantegin en termes de competició entre ciclistes i vianants. Fins i tot, entre bicicletes i vehicles motoritzats. Les dicotomies polaritzen el debat entre bons i dolents, sense oferir gaires resultats. És evident el fracàs d'extrapolar la filosofia hegeliana, de la tesi, l'antitesi i la síntesi, quan es porta a la vida real. No podem acceptar que als usuaris de la bicicleta se'ls culpabilitzi dels problemes generats per una activitat esportiva en el medi natural. Cal refermar la perspectiva i l'enfocament global dels problemes per buscar els responsables i veure què es pot fer en cada cas. Allò que l'ús i el costum dels usuaris converteixen en les usatges, en dret, perquè és el fonament d'una societat sana i virtuosa.
Sergi Turiella
Subscriure's a:
Missatges (Atom)